Podsumowanie projektu: EURO-ZAWODOWE KOMPETENCJE – dobry start na rynku pracy 2024

25 uczniów naszej szkoły spędziło dwanaście dni w Grecji w ramach projektu „Euro-zawodowe kompetencje – dobry start na rynku pracy 2024” (nr 2024-1-PL01-KA121-VET-000212036), współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.

Uczniowie klas III o profilach technik ekonomista i technik spedytor realizowali 10-dniowy program praktyk zawodowych w realnych warunkach pracy – w greckich firmach. Dwa pozostałe dni wypełnił intensywny program kulturowy.

Projekt został zrealizowany we współpracy z greckim partnerem – Olympus Education Services. Organizacja zapewniła zakwaterowanie, wyżywienie, program kulturowy, wsparcie mentorów oraz monitoring przebiegu praktyk.

Uczniowie kierunku technik spedytor pracowali m.in. nad dokumentacją magazynową, poznawali systemy inwentaryzacji, uczyli się prowadzenia gospodarki magazynowej i analizowali różnice stanów magazynowych. Pracowali z systemami informatycznymi, brali udział w procedurach przyjęć i wydań towarów, a nawet analizowali dane z przeprowadzonych spisów z natury.

Z kolei uczniowie kierunku technik ekonomista realizowali szereg zadań związanych z analizą rynku, tworzeniem strategii marketingowych, badaniem konkurencji, opracowywaniem materiałów reklamowych i zarządzaniem budżetem działań promocyjnych. Uczyli się wykorzystywać nowoczesne narzędzia, jak programy graficzne i arkusze kalkulacyjne.

Co istotne, wszystkie zadania prowadzone były w języku angielskim, dzięki czemu uczniowie ćwiczyli język branżowy. Młodzież musiała się odnaleźć w zupełnie nowym środowisku i udowodnić, że potrafi działać samodzielnie, z inicjatywą i profesjonalnie.

Ale projekt to nie tylko praca. Uczestnicy odwiedzili miejsca, które pozwoliły im lepiej zrozumieć kontekst kulturowy kraju, w którym pracowali.

W programie kulturowym znalazły się m.in.:

  • wycieczka do słynnych Meteorów – klasztorów zawieszonych na skałach,
  • rejs na wyspę Skiathos,
  • zwiedzanie Litochoro i Starego Panteleimonu,
  • warsztaty z tańców greckich,
  • spacery brzegiem Morza Egejskiego.

Cele projektu? Zrealizowane w 100%

Projekt miał jasno zdefiniowane cele – zdobycie praktycznych umiejętności zawodowych, rozwój kompetencji językowych, poznanie europejskiego rynku pracy, wzmocnienie postaw przedsiębiorczych. Wszystkie zostały osiągnięte.